معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی قوچان حضور یافت

۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۷۳۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۹
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی قوچان، جناب آقای دکتر صالحی معاونت محترم پژوهشی وزارت علوم به همراه آقای دکتر نژادابراهیمی مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم جهت بازدید از دانشگاه صنعتی قوچان حضور یافتند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی قوچان حضور یافت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی قوچان، جناب آقای دکتر صالحی معاونت محترم پژوهشی وزارت علوم به همراه آقای دکتر نژادابراهیمی مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم جهت بازدید از دانشگاه صنعتی قوچان حضور یافتند.

در این مراسم آقای دکتر آذری نماینده محترم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، آقای صفایی فرماندار محترم به همراه معاونین، آقای دکتر مهدویان ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان، اعضای محترم هیات رئیسه دانشگاه، جمعی از مدیران دانشگاه و همچنین جمعی از مسئولین شهرستان قوچان حضور داشتند.

آقای دکتر مهدویان ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان در این مراسم که در سالن جلسات سازمان مرکزی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به معاونت محترم وزیر علوم و هیات همراه، نماینده محترم، فرماندار محترم و معاونین و دیگر حاضرین گفت: همانطور که مستحضر هستید دانشگاه صنعتی قوچان، دانشگاه صنعتی برتر استان خراسان رضوی می باشد که با حدود 2500 دانشجو و 75 هیات علمی و حدود 90 همکار شامل نیروهای شرکتی، قراردادی و رسمی می باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های مهم دانشگاه صنعتی قوچان، بُعد پژوهشی بالای آن است که شاخص h index این دانشگاه در حال حاضر 71 می باشد و در یک سال و نیم گذشته این شاخص از 51 به 71 رسیده است و 20 پله رشد داشته است.

دکتر مهدویان در ادامه خاطرنشان کرد: سه تن از اعضای محترم هیات علمی ما یک درصد دانشمند برتر دنیا قرار گرفته اند و یک نفر از از اساتید ما جزء یک دهم درصد دانشمند برتر دنیا می باشد که در کل کشور حدود ۱۳ نفر جزء این دسته بندی قرار می گیرند.

وی در ادامه به قراردادهای برون دانشگاهی نیز اشاره و گفت: امسال حدود 4 میلیارد تومان قراردادهای برون دانشگاهی داشته ایم که از نکات مهم این دانشگاه می باشد.

در ادامه این مراسم آقای مهندس صفایی فرماندار محترم شهرستان قوچان، ضمن خیر مقدم خدمت معاون محترم وزیر علوم و هیات همراه گفت: یکی از قانون های بسیار خوبی که در کشور مصوب شده است و مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولین نیز می باشد، قانونی جوانی جمعیت و خانواده است. این قانون جزء قوانین مهمی می باشد که دانشگاه می توانند نقش بسیار مهمی در این خصوص ایفا کنند.

به طوری که دانشگاه می تواند دانشجویان را ترغیب به ازدواج آسان و فرزندآوری کند و از سویی نسبت به حمایت از دانشجویان متاهل نیز فعالیت هایی را داشته باشد. در همین راستا وزارتخانه  نیز می تواند با تاسیس خوابگاه های متاهلی در دانشگاه صنعتی قوچان نسبت به این امر کمک حال باشد.

فرماندار شهرستان قوچان در ادامه تصریح کرد: یکی از نیازهای جدی ما برای مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان، احداث پردیس دانشگاهی است.

فرماندار شهرستان قوچان در ادامه تصریح کرد: شهرستان قوچان اولین شهر استان خراسان رضوی از سمت شمال به مشهد می باشد و همین دلیل باعث شده است تا قوچان جایگاه ویژه ای داشته باشد و اگر امکانات بیشتر در این دانشگاه باشد قطعا دانشجویان زیادی تمایل به حضور در دانشگاه صنعتی قوچان نیز خواهند داشت. پردیس دانشگاهی یکی از این موارد مورد نیاز می باشد که برای جذب دانشجو بسیار موثر است.

فرماندار قوچان در ادامه با اشاره به اهمیت جذب دانشجو بین الملل نیز گفت: شهرستان قوچان یک شهر مرزی بوده و فاصله کمی با ترکمنستان که دریچه ورودی آسیای میانه می باشد، دارد. بر همین اساس می توان نسبت به جذب دانشجوی بین الملل نیز اقدام کرد که البته در این خصوص آقای سفیر نیز قول هایی داده اند و با بیشتر شدن امکانات نظیر پردیس دانشگاهی راه برای جذب دانشجوی بین الملل هموارتر خواهد شد.

در ادامه این مراسم دکتر علی آذری نماینده محترم مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشور ما دارای جایگاه بسیار مناسبی می باشد و مرزهای آبی و خاکی بسیار خوبی دارد، ولی متاسفانه استفاده خوبی از این ظرفیت ها نشده است. شهرستان قوچان نیز به عنوان یک شهرستان مرزی که دارای مرز باجگیران با ترکمنستان می باشد می تواند بهره خوبی از این جهت ببرد و با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی قوچان نیز تصویب شده است، می توان فعالیت های بسیار خوبی در حوزه های مختلف مثل جذب دانشجو بین الملل و صنعتی شدن شهرستان داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به جلسه ای که نمایندگان با وزیر علوم داشته اند و صحبت هایی در خصوص دانشگاه ها و فعالیت دانشگاه ها مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: قرار شد سیستم دانشگاهی ما نگاه متفاوتی نسبت به گذشته داشته باشد و صرفا تولید کننده پژوهش های رتبه یک برای خارج از مرزها نباشد، چرا که این پژوهش زمانی ارزشمند است که مسئولیت اجتماعی در آن مجموعه دیده شود و به صورت عملی اتفاق های مثبت بیافتد و برای مردم و صنعت قابل لمس باشد.

آقای دکتر صالحی معاون محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دانشگاه صنعتی قوچان گفت: یکی از مهمترین موضوعات ما که در وزارت علوم پگیری می کنیم، نظام مسائل می باشد، یعنی اینکه چطور می توانیم مشکلاتی که در جامعه و صنعت داریم حل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری گفت: ایشان در این قسمت فقط دو موضوع را در ابلاغیه آورده اند، که یکی از موضوعات حفظ ضرب آهنگ تولید رشد علمی کشور می باشد و دلیل تاکید ایشان به دلیل رابطه مستقیم بین تولیدات علمی و اقتصاد دانش بنیان در کشورهای پیشرفته است.

به عنوان مثال کشور چین 20 سال قبل تعداد 80 مقاله داشت ولی امروز و بعد از بیست سال این مقالات به یک میلیون رسیده است و در حال تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیا می باشد و در بسیاری از کشورهای دیگر این رابطه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز در ایران این مهم را انجام می دهیم و خوشبختانه دانشگاه صنعتی قوچان از این حیث نسبت به سرانه فعالیت هایشان یک دانشگاه برجسته در کشور می باشند و جای بسیار خوشحالی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه های و پژوهشگاه های ما در سال 1401 تعداد 10 هزار 835 طرح ارتباط با جامعه و صنعت به ارزش 4 هزارو 700 میلیارد تومان اجرا کردند که این موارد حل مشکلات جامعه و صنعت است که بسیار تاثیرگذار بوده است.

دکتر صالحی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی قوچان و دیگر دانشگاه های استان می توانند درآمد چند برابری نسبت به بودجه خودشان داشته باشند، خاطرنشان کرد: در ماده 13 قانون دانش بنیان ذکر شده است که تمام بخش های دولتی و خصوصی که دارای بخش تحقیق توسعه می باشند، اگر این قراردادها را با دانشگاه ها ببندند به عنوان مشوق مالیاتی از مالیات آنها کم خواهد شد و این مهم باعث می شود درآمد دانشگاه ها افزایش یابد.

وی در همین خصوص افزود: برای موفقیت در این امر نیازمند تعامل صنعت و دانشگاه می باشد که باید مسئولین محترم در استان و شهرستان نسبت به این مهم کمک حال باشند.

وی تصریح کرد: خیلی از شرکت ها و صنایع نسبت به این مهم بی اطلاع هستند و اگر استانداری در این خصوص پیش قدم و پیگیر باشد، قطعا اتفاق های مثبت و خوبی را در این خصوص در استان شاهد خواهیم بود.