برگزاری نخستین جلسه میز تخصصی تعاملات علمی بین‌المللی هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری استان خراسان رضوی

۱۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۱۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۷
برگزاری نخستین جلسه میز تخصصی تعاملات علمی بین‌المللی هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری استان خراسان رضوی

نخستین جلسه میز تخصصی تعاملات علمی بین‌المللی هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری استان خراسان رضوی، شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه صنعتی قوچان و در محل سالن اجتماعات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار گردید. شایان ذکر است دکتر مجید مهدویان، رئیس دانشگاه صنعتی قوچان و عضو هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان خراسان رضوی، اردیبهشت ماه جاری به عنوان مسئول میز تخصصی تعاملات علمی بین‌المللی این هیئت منصوب شده بودند.

هدف از تشکیل این میز تخصصی، بهره‌گیری از تخصص های علمی اساتید و استفاده از حداکثر ظرفیت نخبگانی در راستای تصمیم‌سازی در حوزه های علمی و فرهنگی کشور و همچنین، تمرکز زدایی در حوزه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌گیری و بهره‌مندی از ظرفیت تشکیلاتی و نخبگانی اعضای هیئت علمی دانشگاه بوده است. این جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. با توجه به نزدیکی به ایام شهادت امام رضا (ع)، حاضرین در جلسه با قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع) به مقام شامخ این امام همام ابراز ارادت نمودند.

در ادامه، دکتر مهدویان، ریاست دانشگاه صنعتی قوچان و مسئول میز تخصصی تعاملات علمی بین‌المللی، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه که به صورت حضوری و یا مجازی در این جلسه حضور داشتند، توضیحاتی را پیرامون شرح وظایف و ساختار تشکیلاتی این میز تخصصی بیان نمودند. ایشان یکی از مهمترین وظایف این میز تخصصی را بررسی آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی در وزارت علوم پیرامون مسائل آموزشی و پژوهشی جهت بهبود و ارتقاء سطح کیفی این آیین‌نامه‌ها بیان داشتند و عنوان کردند که انتقال مباحث مطرح شده و تجارب این کارگروه‌های تخصصی به شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد علمی فرهنگی در سطح کشور می‌تواند در اتخاذ تصمیمات آینده در این حوزه راهگشا باشد.

در ادامه، دکتر حسن کریمی مله، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قوچان و جز یک دهم درصد دانشمندان پراستناد جهان در سال ۲۰۲۳، پنل تخصصی با موضوع تعاملات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری ارائه نمودند. ایشان ضمن تقدیر و تشکر از تدبیر و درایت آقای دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص تشکیل و راه‌اندازی ستادهای علم و فناوری در سطح استان‌ها جهت بهره‌مندی از نظرات و تجارب اعضای هیئت علمی در سطح دانشگاه‌های کشور، ابراز امیدواری نمودند که این سیاست و تقویت این هیئت توسط آقای دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دستور کار قرار گیرد. دکتر کریمی مله استفاده از علم و فناوری برای ایجاد یک اقتصاد جهانی را یک ضرورت مهم در شرایط کنونی دانستند و مطالبی را پیرامون اهمیت تعاملات بین‌المللی بین دانشگاه‌های ایران و جهان بیان کردند. در پایان جلسه، اعضای حاضر در جلسه پیرامون مباحث مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداخته و مباحث مطرح شده را مورد نقد و بررسی تخصصی قرار دادند.